Temele pentru acasa devin mai usoare. E de bine ?


Ordinul prin care se reglementeaza cate ore ar trebui sa lucreze elevii in afara scolii, prezentat public de ministrul Educatiei, prevede ca temele pentru acasa sunt pentru cel mult doua ore, la toate disciplinele, iar in vacanta elevilor din ciclurile primar si gimnazial nu se vor da, de regula, teme.

Ordinul a fost semnat in 28 noiembrie si explicat, miercuri, intr-o conferinta de presa.

"Ordinul (privind temele elevilor - n.red.) a fost semnat inainte de 1 decembrie, nu a fost postat pe Internet, dar juridic vorbind isi face efectele inainte de 1 decembrie. Se vor da si in continuare teme. Sa stiti ca acest ordin nu se aplica automat si va trebui ca si parintii sau comitetul de parinti, elevii, sa contribuie la aplicarea acestui ordin. (...) Trebuie sa preintampinam abuzurile scolii fata de timpul liber al elevilor", a spus ministrul Educatiei, Mircea Dumitru.

Ordinul prevede si ca tema va fi diferentiata: obligatorie si suplimentara, cea obligatorie fiind de nivel mediu si pentru toti elevii, iar cealalta, individuala si diferentiata.

Potrivit ordinului, la clasa pregatitoare nu se dau teme, la invatamantul primar timpul total alocat temei obligatorii va fi de maximum o ora, iar pentru celelalte niveluri de invatamant va fi de maximum doua ore.

"Timpul necesar realizarii temelor pentru acasa pentru un elev este de cel mult doua ore, insumand toate disciplinele, in asa fel incat media zilnica a pregatirii elevului in clasa si in afara ei sa se incadreze in 5-8 ore zilnic", se mentioneaza in ordin.

Ministrul Educatiei a semnat ordinul privind temele pentru acasa, dar nu contine sanctiuni



In plus, tema pentru acasa in scopul realizarii unor lucrari ample sau de sinteza, precum referate si proiecte, pentru o disciplina poate fi una pe semestru.

"In perioada vacantelor, de regula, nu se vor da teme pentru acasa elevilor din invatamantul primar si gimnazial", se mai precizeaza in ordinul ministrului Educatiei.

De asemenea, ordinul prevede ca in cadrul orelor de la clasa o atentie speciala se va acorda tehnicilor de invatare independenta. Este interzis ca tema pentru acasa sa fie folosita ca instrument de pedeapsa.

Ordinul mai prevede ca prin temele pentru acasa propuse se va urmari: obtinerea de rezultate imediate in invatare, obtinerea unor efecte pe termen lung in invatare, obtinerea unor efecte in planul dezvoltarii persoane a elevului si consolidarea relatiei familie-scoala.

Reactii ale parintilor si profesorilor

Iulian Cristache, presedintele Federatiei Nationale a Asociatiilor de Parinti- invatamant preuniversitar, sustine ideea in sine, insa se teme de modul in care va fi aplicata.

"Ideea este buna, dar, dupa parerea mea, nu va putea fi pusa in practica. Mi-e teama ca aceasta idee se va intoarce tot impotriva elevilor, copiilor nostri. Se va ajunge pana acolo unde nu li se vor mai da teme deloc. Ei nu inteleg, oricum, toata materia la clasa. Altundeva este buba, nu la timpul de lucru pe care il petrec elevii facandu-si temele", a declarat Cristache, facand trimitere la programa scolara mult prea incarcata si la numarul mare de elevi dintr-o clasa.

La randul sau, profesorul de stiinte socio-umaniste Laurentiu Tepelus, doctor in filozofie, care preda la Colegiul National B.P. Hasdeu din Buzau, considera ca fara teme si studiu suplimentar elevii nu pot ajunge la performanta, insa trebuie sa existe moderatie, acest lucru putand fi stabilit nu neaparat prin ordin de ministru, ci prin consilii profesorale.

"Totul este reglat de profesor si de clasa. In functie de profil, de interesele copiilor, de dorinta lor de a invata, fiecare isi poate face propriul program. Activitatile extracuriculare sunt absolut necesare, a invata inseamna sa-ti insusesti niste informatii pe baza informatiilor pe care le detii", a declarat profesorul Laurentiu Tepelus.

Cadrul didactic a adaugat ca profesorii nu dau teme pentru a "chinui copiii", ci temele sunt necesare "sa le dezvolti aptitudini intelectuale pentru a le facilita propria invatare".

El a spus, totodata, ca performanta nu poate fi obtinuta doar cu lucrul de la clasa.

"Totul depinde de fiecare copil, la unii daca nu repeta intervine uitarea. Daca un copil vrea performanta, acest lucru nu se obtine doar cu lucrul de la clasa. Depinde de motivatia fiecaruia. Daca vrei performanta accept un astfel de regim de viata", a conchis Tepelus.

Pozitii similare au si profesori de la Colegiul Mihai Viteazul din Capitala.

"Copilul petrece sase ore la scoala si apoi i-ar mai trebui inca pe atatea pentru teme si pentru a invata. Insa, la varsta la care elevul se formeaza, fara exercitiu nu isi poate dezvolta abilitati si competente care sa ii devina reflexe pe care sa le poata utiliza pe tot parcursul vietii (...)

Depinde ce asteptari avem de la educatie: sa formam deprinderi de viata, sa urmarim un tipar (dam teme pentru ca asa ni se dadeau si noua) sau sa consideram, naivi, ca 50 de minute la clasa sunt suficiente pentru asimilare si fixare de cunostinte necesare dezvoltarii unor competente specifice varstei si dezvoltarii cognitive a elevilor", a comentat Alexandru Croitoru, profesor de biologie.