ga('require', 'GTM-5C4NZ98'); La Petrila, tiganii au furat sute de kg de cupru dintr-o masinarie veche de sute ani, distrugand-o ! - Descoperă România Misterioasă , La Petrila, tiganii au furat sute de kg de cupru dintr-o masinarie veche de sute ani, distrugand-o ! - Descoperă România Misterioasă


La Petrila, tiganii au furat sute de kg de cupru dintr-o masinarie veche de sute ani, distrugand-o !


O clădire monument istoric a Minei Petrila a fost devastată de hoţi, care au furat sute de kilograme de cupru din maşina de extracţie, veche de peste 70 de ani şi considerată o bijuterie istorică şi tehnică. 

 Mina Petrila a fost închisă definitiv în urmă cu doi ani, însă mai multe dintre clădirile ei au fost incluse pe lista monumentelor istorice. Printre ele se află şi Puţul Minei Petrila, o construcţie veche de peste şapte decenii, care adăposteşte o instalaţie de extracţie preţioasă. 

Recent, maşina de extracţie, care a funcţionat neîntrerupt peste 70 de ani, a fost vandalizată de hoţi, iar sute de kilograme de cupru au fost furate.

 Furtul a fost făcut public de Andrei Dăscălescu, autor al filmului documentar  „Planeta Petrila”şi Cetăţean de Onoare al oraşului Petrila. „Am aflat, de curând, cu profundă tristeţe şi revoltă că hoţii au vandalizat maşina de extracţie din Puţul Centru, o bijuterie istorică şi tehnică, distrugând motorul electromagnetic şi furând câteva sute de kilograme de cupru, pentru a fi valorificate la centrele de fier vechi. Instalaţia de extracţie a funcţionat neîntrerupt timp de peste 70 de ani, având un istoric fabulos şi fiind o capodoperă a tehnicii.



Motorul electromagnetic a fost fabricat de Siemens iar montarea instalaţiei în Puţul Centru a început în anul 1943.

Vă reamintesc că Puţul Centru şi maşina de extracţie fac parte din patrimoniul industrial naţional, ansamblul Minei Petrila fiind declarat monument istoric de clasa A. 

Furtul s-a produs în ciuda faptului că perimetrul minei este sub pază permanentă, iar accesul în turn fusese blocat prin sudarea unei uşi de acces. Din câte am înţeles, deşi poliţia a fost sesizată, nu s-a aflat nimic. Având în vedere că, foarte curând, arealul fostei Mine Petrila va trece în proprietatea şi administrarea Primăriei Petrila, fac un apel către domnul Primar de a clarifica situaţia jafului înainte de a semna recepţia clădirilor. 

Domnule primar, nu vorbim despre un (banal) furt de fier vechi, ci despre distrugerea unei capodopere tehnice şi istorice, poate cel mai de preţ lucru din întregul ansamblu declarat monument istoric.Consider că este de datoria mea, în calitate de Cetăţean de Onoare al oraşului Petrila, titlu pe care mi l-aţi acordat acum câteva luni, să fac acest apel şi să atrag atenţia, în mod public, asupra acestui subiect extrem de grav”, se arată în scrisoarea deschisă, publicată de Andrei Dăscălescu. 

Din 2015, ministrul Culturii a emis un ordin prin care mai multe clădiri ale minei Petrila au intrat pe lista monumentelor istorice, fiind salvate astfel de la demolare: Preparaţia Veche, Puţul Centru, atelierul mecanic, puţul cu schip şi compresoarele vechi. Puţul Centru al Minei Petrila a fost construit începând din 1943.

 De partea electricã s-au ocupat cei de la Siemens Berlin, iar partea mecanicã a fost asiguratã de firma Demag. Monteurul-şef era germanul Iosif Drexler, care în 1944 a fost luat prizonier şi închis într-un lagăr. Lucrarea a fost continuată de către Laurenţiu Somolik, iar punerea în funcţiune şi primele curse au avut loc pe 16 august 1945.



Share on Google Plus

About Omae Admin